Hoe je je tweedehandswagen naar elektrisch kunt ombouwen 

Hoe je je tweedehandswagen naar elektrisch kunt ombouwen 

Tweedehandswagen ombouwen naar elektrisch

Blog delen

Steeds meer autoliefhebbers overwegen om hun tweedehandswagen om te bouwen naar elektrisch. In deze blog bespreken we welke wagens geschikt zijn voor ombouw, hoe u een tweedehandswagen kunt ombouwen naar een elektrische wagen, en wat de kosten zijn van zo’n proces.

Overzicht:

  1. Welke wagens zijn geschikt voor ombouw naar elektrisch?
  2. Hoe bouw je een tweedehandswagen om naar een elektrische?
  3. Hoeveel kost het ombouwen?
  4. Groei van aantal oldtimers
  5. Handige tips voor het ombouwen van je wagen naar elektrisch
  6. Offerte aanvragen

Welke wagens zijn geschikt voor ombouw naar elektrisch?

Niet elke wagen is geschikt voor ombouw naar een elektrische aandrijflijn. Hier zijn enkele factoren om te overwegen bij het kiezen van een tweedehandswagen voor ombouw:

  1. Lichtgewicht en compact: Kleinere en lichtere wagens zijn vaak beter geschikt voor ombouw omdat ze minder energie verbruiken en een groter bereik kunnen hebben. Denk aan modellen zoals de Volkswagen Kever, Mini Cooper of Fiat 500.

  2. Populaire klassiekers: Wagens die veel voorkomend zijn en een sterke cultstatus hebben, zoals de Porsche 911, Ford Mustang of de MG MGB, zijn populair voor ombouw. Deze wagens hebben vaak een uitgebreide gemeenschap en veel beschikbare onderdelen, wat het ombouwproces kan vergemakkelijken.

  3. Structuur en staat van het voertuig: Het is essentieel dat de wagen in goede structurele staat verkeert. Roest of structurele schade kan het ombouwproces compliceren en de veiligheid in gevaar brengen.

  4. Beschikbaarheid van ombouwkits: Voor sommige modellen zijn er specifieke ombouwkits beschikbaar die het proces aanzienlijk vereenvoudigen. Het kiezen van een wagen waarvoor een ombouwkit bestaat, kan tijd en kosten besparen.
Tweedehandswagen ombouwen naar elektrisch

Hoe bouw je een tweedehandswagen om naar een elektrische?

Het ombouwen van een tweedehandswagen naar elektrisch is een uitdagend maar lonend project. Hier is een stapsgewijze handleiding voor het proces:

  1. Voorbereiding en planning: Begin met het plannen van het project. Bepaal welk type elektrische motor, batterijen en andere componenten u nodig hebt. Zoek naar ombouwkits die compatibel zijn met uw model.

  2. Verwijdering van de verbrandingsmotor: Het eerste fysieke werk is het verwijderen van de verbrandingsmotor, de brandstoftank en het uitlaatsysteem. Dit maakt ruimte voor de nieuwe elektrische componenten.

  3. Installatie van de elektromotor: Plaats de nieuwe elektromotor op de plek van de oude verbrandingsmotor. Zorg ervoor dat de motor stevig gemonteerd is en goed verbonden is met de transmissie.

  4. Batterij-installatie: De batterijen moeten op een veilige en goed gebalanceerde manier in de wagen worden geplaatst. Vaak worden ze in de bagageruimte of onder de motorkap geïnstalleerd. Zorg voor een goede isolatie en bescherming van de batterijen.

  5. Elektronische besturing: De installatie van een besturingssysteem dat de stroomtoevoer en motorprestaties regelt is cruciaal. Dit systeem zorgt ervoor dat de wagen efficiënt en veilig kan rijden.

  6. Testen en finetunen: Nadat alle componenten zijn geïnstalleerd, is het belangrijk om de wagen grondig te testen. Controleer alle systemen en pas aan waar nodig om ervoor te zorgen dat de wagen soepel en veilig rijdt.

Hoeveel kost het ombouwen?

De kosten voor het ombouwen van een tweedehandswagen naar elektrisch kunnen variëren, afhankelijk van verschillende factoren:

  1. Kosten van onderdelen: De prijs van de elektrische motor, batterijen en andere essentiële componenten kan sterk variëren. Een complete ombouwkit kan tussen de €5.000 en €20.000 kosten, afhankelijk van de specificaties en de fabrikant.

  2. Arbeidskosten: Als u kiest voor professionele ombouw, kunnen de arbeidskosten hoog oplopen. Het uurtarief en de totale werktijd zijn hierbij bepalend. Professionele ombouw kan variëren van €10.000 tot €25.000 of meer.

  3. Aanvullende kosten: Er kunnen extra kosten zijn voor het aanpassen van de carrosserie, versterking van het chassis, en installatie van extra veiligheidsvoorzieningen. Ook de kosten voor registratie en goedkeuring van de omgebouwde wagen moeten worden meegerekend.

  4. Onderhoud en verzekering: Hoewel elektrische wagens minder onderhoud vergen dan traditionele wagens, zijn er nog steeds kosten voor periodieke controles en verzekering, afhankelijk van de specifieke aanpassingen en het type voertuig.
oldtimer

Groei van aantal oldtimers

Het aantal oldtimers in Nederland is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. Uit een artikel op NU.nl blijkt dat er in 2022 ongeveer 217.000 oldtimers geregistreerd waren, een stijging van 28% ten opzichte van vijf jaar eerder. Interessant is dat er bijna evenveel oldtimers zijn als straten in Nederland (bijna 250.000). Veel oldtimers zijn van merken zoals Volkswagen, Mercedes en Citroën.

Echter, een kwart van deze wagens is niet verzekerd en mag de weg niet op. Deze groei toont aan dat steeds meer mensen klassieke voertuigen waarderen. Het is dan ook fantastisch om te zien dat we deze oldtimers langer kunnen behouden door ze om te bouwen naar elektrisch!

Handige tips voor het ombouwen van je wagen naar elektrisch

Naast de basisstappen zijn er enkele gedetailleerdere tips die u kunt volgen om het ombouwproces soepeler en efficiënter te laten verlopen:

  1. Documenteer elke stap: Houd een gedetailleerd logboek bij van elke stap van het ombouwproces. Dit kan nuttig zijn voor toekomstige reparaties en bij de keuring.

  2. Optimaliseer het gewicht: Verwijder niet-essentiële onderdelen om het gewicht van de wagen te verminderen. Dit kan de prestaties en het bereik van de elektrische aandrijflijn verbeteren.

  3. Thermomanagement: Installeer een efficiënt thermomanagementsysteem om de temperatuur van de batterijen en de motor te reguleren. Dit kan de levensduur en prestaties van de componenten verlengen.

  4. Aerodynamische aanpassingen: Kleine aanpassingen aan de carrosserie kunnen de luchtweerstand verminderen, wat de actieradius van de elektrische wagen ten goede komt.

  5. Gebruik hernieuwbare energie: Installeer zonnepanelen op het dak van uw garage om uw elektrische wagen op te laden met groene stroom. Dit maakt uw project nog duurzamer.

 

Veel succes met het ombouwen van uw tweedehandswagen naar een elektrische!

Offerte aanvragen

Vraag in sléchts 3 klikken vrijblijvende offertes aan

(Ook als u nog geen elektrische wagen bezit)

Deze website en uw gegevens zijn veilig

Dien uw offerte-aanvraag in via ons aanvraagformulier

U ontvangt vrijblijvende offertes van onze gecertificeerde installateurs

Bij goedkeuring van een offerte wordt het laadstation geleverd en/of geïnstalleerd!

Veelgestelde vragen over de ombouw van een tweedehandswagen naar een elektrische

Niet elke wagen is geschikt voor ombouw naar een elektrische aandrijflijn. Hier zijn enkele factoren om te overwegen bij het kiezen van een tweedehandswagen voor ombouw:

  1. Lichtgewicht en compact: Kleinere en lichtere wagens zijn vaak beter geschikt voor ombouw omdat ze minder energie verbruiken en een groter bereik kunnen hebben. Denk aan modellen zoals de Volkswagen Kever, Mini Cooper of Fiat 500.
  2. Populaire klassiekers: Wagens die veel voorkomend zijn en een sterke cultstatus hebben, zoals de Porsche 911, Ford Mustang of de MG MGB, zijn populair voor ombouw. Deze wagens hebben vaak een uitgebreide gemeenschap en veel beschikbare onderdelen, wat het ombouwproces kan vergemakkelijken.
  3. Structuur en staat van het voertuig: Het is essentieel dat de wagen in goede structurele staat verkeert. Roest of structurele schade kan het ombouwproces compliceren en de veiligheid in gevaar brengen.
  4. Beschikbaarheid van ombouwkits: Voor sommige modellen zijn er specifieke ombouwkits beschikbaar die het proces aanzienlijk vereenvoudigen. Het kiezen van een wagen waarvoor een ombouwkit bestaat, kan tijd en kosten besparen.

Het ombouwen van een tweedehandswagen naar elektrisch is een uitdagend maar lonend project. Hier is een stapsgewijze handleiding voor het proces:

  1. Voorbereiding en planning: Begin met het plannen van het project. Bepaal welk type elektrische motor, batterijen en andere componenten u nodig hebt. Zoek naar ombouwkits die compatibel zijn met uw model.
  2. Verwijdering van de verbrandingsmotor: Het eerste fysieke werk is het verwijderen van de verbrandingsmotor, de brandstoftank en het uitlaatsysteem. Dit maakt ruimte voor de nieuwe elektrische componenten.
  3. Installatie van de elektromotor: Plaats de nieuwe elektromotor op de plek van de oude verbrandingsmotor. Zorg ervoor dat de motor stevig gemonteerd is en goed verbonden is met de transmissie.
  4. Batterij-installatie: De batterijen moeten op een veilige en goed gebalanceerde manier in de wagen worden geplaatst. Vaak worden ze in de bagageruimte of onder de motorkap geïnstalleerd. Zorg voor een goede isolatie en bescherming van de batterijen.
  5. Elektronische besturing: De installatie van een besturingssysteem dat de stroomtoevoer en motorprestaties regelt is cruciaal. Dit systeem zorgt ervoor dat de wagen efficiënt en veilig kan rijden.
  6. Testen en finetunen: Nadat alle componenten zijn geïnstalleerd, is het belangrijk om de wagen grondig te testen. Controleer alle systemen en pas aan waar nodig om ervoor te zorgen dat de wagen soepel en veilig rijdt.

De kosten voor het ombouwen van een tweedehandswagen naar elektrisch kunnen variëren, afhankelijk van verschillende factoren:

  1. Kosten van onderdelen: De prijs van de elektrische motor, batterijen en andere essentiële componenten kan sterk variëren. Een complete ombouwkit kan tussen de €5.000 en €20.000 kosten, afhankelijk van de specificaties en de fabrikant.
  2. Arbeidskosten: Als u kiest voor professionele ombouw, kunnen de arbeidskosten hoog oplopen. Het uurtarief en de totale werktijd zijn hierbij bepalend. Professionele ombouw kan variëren van €10.000 tot €25.000 of meer.
  3. Aanvullende kosten: Er kunnen extra kosten zijn voor het aanpassen van de carrosserie, versterking van het chassis, en installatie van extra veiligheidsvoorzieningen. Ook de kosten voor registratie en goedkeuring van de omgebouwde wagen moeten worden meegerekend.
  4. Onderhoud en verzekering: Hoewel elektrische wagens minder onderhoud vergen dan traditionele wagens, zijn er nog steeds kosten voor periodieke controles en verzekering, afhankelijk van de specifieke aanpassingen en het type voertuig.

Het aantal oldtimers in Nederland is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. Uit een artikel op NU.nl blijkt dat er in 2022 ongeveer 217.000 oldtimers geregistreerd waren, een stijging van 28% ten opzichte van vijf jaar eerder. Interessant is dat er bijna evenveel oldtimers zijn als straten in Nederland (bijna 250.000). Veel oldtimers zijn van merken zoals Volkswagen, Mercedes en Citroën.

Echter, een kwart van deze wagens is niet verzekerd en mag de weg niet op. Deze groei toont aan dat steeds meer mensen klassieke voertuigen waarderen. Het is dan ook fantastisch om te zien dat we deze oldtimers langer kunnen behouden door ze om te bouwen naar elektrisch!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *