Goed nieuws voor inwoners van Vlaanderen die overwegen om over te stappen op elektrisch rijden: vanaf 2024 zullen er subsidies beschikbaar zijn voor zowel nieuwe als tweedehands elektrische auto’s. Deze beleidsmaatregel is bedoeld om het prijsverschil tussen elektrische voertuigen en traditionele benzine- en dieselauto’s te verkleinen, waardoor duurzaam rijden aantrekkelijker wordt. Laten we dieper ingaan op deze ontwikkelingen en de impact ervan op Vlaanderen verkennen.
Overzicht:
- De nieuwe regeling
- Subsidiebedragen en duur
- De regio Vlaanderen versus Wallonië
- Toekomstperspectief
- Hulp bij het installeren van Laadinfrastructuur
- Offerte aanvragen
In België worden momenteel negen van de tien elektrische auto’s gekocht door bedrijven, zelfstandigen en vrije beroepen. Zij genieten van fiscale voordelen door over te stappen op elektrische voertuigen. Elektrische auto’s zijn namelijk 100 procent fiscaal aftrekbaar en vrijgesteld van belasting op inverkeerstelling (BIV) en verkeersbelasting. Dit heeft geleid tot een aanzienlijke toename van het aantal elektrische bedrijfswagens op de Belgische wegen en de toename van zakelijke klanten met een elektrische auto.
Voor particulieren in België was de overstap naar elektrisch rijden minder aantrekkelijk vanwege het gebrek aan financiële steun. In 2019 werd het systeem waarbij subsidies werden verstrekt, stopgezet wegens een gebrek aan interesse en financiële middelen. Hierdoor ontbrak een duidelijke regeling voor particulieren om elektrische auto’s aan te schaffen.
De nieuwe regeling
Met de nieuwe regeling die vanaf 2024 van kracht wordt, hoopt de Vlaamse overheid particulieren te stimuleren om de overstap naar elektrische voertuigen te maken. Een van de belangrijkste voorwaarden voor het in aanmerking komen voor deze subsidies is dat de aanschafprijs van de elektrische auto, inclusief BTW, niet meer dan 40.000 euro mag bedragen.
Het is nog onduidelijk of dit enkel voor de catalogusprijs geldt, of ook voor elektrische auto’s met korting. Op dit moment voldoen verschillende modellen aan deze prijseis, waaronder de Abarth 500 e, Aiways U5, BYD Dolphin, BYD Atto 3, Citroën e-C4, Citroën e-C4 X, Citroën e-Berlingo, Dacia Spring, Fiat 500 e, Jeep Avenger Electric, Mazda MX-30, MG ZS EV, MG 4, MG 5, Mini Electric, Nissan Leaf, Opel Corsa Electric, Opel Mokka Electric, Peugeot e-208, Peugeot e-2008, Renault Kangoo E-tech Electric, Renault Twingo Electric, Renault Zoe, Seres 3 en Volvo EX30.
Subsidiebedragen en duur
De hoogte van de subsidies voor nieuwe elektrische auto’s varieert per jaar. In 2024 bedraagt de subsidie 5000 euro. In 2025 zal dit bedrag dalen naar 4000 euro en in 2026 naar 3000 euro. Het doel van deze vermindering is om particulieren aan te moedigen actie te ondernemen. Hoe eerder je overstapt, hoe groter het financiële voordeel en hoe groter.
Maar het interessante nieuws is dat de subsidieregeling niet beperkt is tot nieuwe auto’s maar ook de aanschaf van tweedehands elektrische auto’s wordt aangemoedigd. In 2024 bedraagt de subsidie voor tweedehands elektrische auto’s 3000 euro, in 2025 2500 euro en in 2026 2000 euro. Dit opent de deur voor particulieren om te profiteren van lagere kosten bij de aanschaf van gebruikte elektrische voertuigen, waardoor duurzaam rijden toegankelijker wordt en particulieren sneller de overstap zullen maken.
Op het gebied van Vlaamse verkeersbelasting probeert de Vlaamse overheid op dit moment ook nog elektrisch rijden te stimuleren. Lees onze blog hierover om meer te weten komen over de Vlaamse verkeersbelasting de komende jaren.
De regio Vlaanderen versus Wallonië
Het is belangrijk op te merken dat deze subsidieprogramma’s momenteel alleen gelden voor de regio Vlaanderen en niet voor Wallonië. Dit kan leiden tot regionale verschillen in de acceptatie en adoptie van elektrische auto’s in België. Terwijl Vlamingen kunnen profiteren van de financiële prikkels om elektrisch te rijden, kunnen inwoners van Wallonië deze voordelen voorlopig niet opeisen.
Toekomstperspectief
Met deze nieuwe subsidies hoopt de Vlaamse overheid de weg te openen voor een duurzamere toekomst op het gebied van mobiliteit in België.
De verwachting is dat elektrische auto’s een steeds groter deel van het Belgische wagenpark zullen gaan uitmaken, wat de voordelen voor het milieu en de maatschappij zal vergroten. Bovendien zal de technologische vooruitgang in batterijtechnologie en laadinfrastructuur elektrisch rijden nog aantrekkelijker maken.
Hulp bij het installeren van Laadinfrastructuur
Als je overweegt om over te stappen op elektrisch rijden, is een van de belangrijkste aspecten de beschikbaarheid van laadinfrastructuur. Wil je meer weten over het installeren van een laadpaal of laadstation bij u thuis? Neem dan gerust contact op of doe een vrijblijvende offerteaanvraag.
Offerte aanvragen
Vraag in sléchts 3 klikken vrijblijvende offertes aan
(Ook als u nog geen elektrische wagen bezit)
Deze website en uw gegevens zijn veilig
Dien uw offerte-aanvraag in via ons aanvraagformulier
U ontvangt vrijblijvende offertes van onze gecertificeerde installateurs
Bij goedkeuring van een offerte wordt het laadstation geleverd en/of geïnstalleerd!
Veelgestelde vragen over elektrische auto subsidies in Vlaanderen
In 2024 worden er subsidies beschikbaar gesteld voor zowel nieuwe als tweedehands elektrische auto’s in Vlaanderen. Dit initiatief heeft tot doel duurzaam rijden te stimuleren door het prijsverschil tussen elektrische en traditionele auto’s te verkleinen.
Particulieren komen in aanmerking voor de subsidies, maar er zijn voorwaarden waaraan moet worden voldaan, zoals een maximale aanschafprijs van 40.000 euro, inclusief BTW.
Diverse modellen, zoals de Abarth 500 e, Nissan Leaf, Renault Zoe en andere genoemde modellen, voldoen aan de prijseis van 40.000 euro. Dit kan echter variëren, dus controleer de laatste informatie voor actuele modellen.
In 2024 bedraagt de subsidie voor nieuwe elektrische auto’s 5000 euro en voor tweedehands elektrische auto’s 3000 euro. Deze bedragen zullen in de daaropvolgende jaren afnemen.
Nee, deze subsidies zijn momenteel alleen van toepassing op de regio Vlaanderen en niet op Wallonië. Dit kan leiden tot regionale verschillen in de acceptatie van elektrisch rijden.
De vermindering van de subsidies in de loop van de jaren heeft als doel particulieren aan te moedigen sneller over te stappen op elektrisch rijden om zo eerder te kunnen profiteren van de financiële voordelen.
Deze subsidies dragen bij aan een duurzamere toekomst door elektrische auto’s aantrekkelijker te maken en zo de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Dit bevordert de milieuvriendelijkheid van de Belgische mobiliteit.
Als je hulp nodig hebt bij het installeren van laadinfrastructuur, kun je contact opnemen of een vrijblijvende offerte aanvragen bij professionals die gespecialiseerd zijn in laadpaalinstallaties.
Muermans Jos
Heb een probleem, wagen 6 maanden geleden besteld, maar pas leverbaar eind december 2023. Als ik nu een week wacht met rijden en hem inschrijf in 2024, heb ik dan ook recht op een premie van 5000€?
Muermans Jos
Beste
Heb elektrische wagen besteld voor 2024, nu blijkt hij al half december beschikbaar te zijn, moet hem betalen in2023 maar als ik hem pas gebruik in 2024 en hem dan inschrijf, gaat of beter mag dat om toch die premie te krijgen?
Herman Witterholt
Beste Jos,
Het is begrijpelijk dat je wilt profiteren van de subsidie voor elektrische auto’s, vooral gezien de vroege beschikbaarheid van je bestelde voertuig. Echter, om specifiek advies te geven over jouw situatie, raad ik ten zeerste aan om contact op te nemen met de instantie die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de subsidie.
Belangrijk is om te controleren of het betalings- en registratiemoment invloed heeft op het verkrijgen van de subsidie. Dit kan variëren afhankelijk van de specifieke voorwaarden en regelgeving van de subsidieregeling in Vlaanderen.
collart
Beste, ik wil een elektrische occasie auto kopen , hoeveel moet die auto kost voor de subsidie te ontvangen?Mvg,