Stroomverlies bij het opladen van uw wagen kan helaas voorkomen. In dit geval kan er iets mis zijn met de kabels, interne componenten in de wagen, of uw laadpaal. Zeker bij het laden via een stopcontact treedt er relatief veel stroomverlies op. Verwar stroomverlies trouwens niet met lekstroom: ook hier gaan we op in. In deze blog bespreken we de belangrijkste aspecten die bij stroomverlies komen kijken.
Overzicht:
- Wat is stroomverlies?
- Wanneer komt stroomverlies voor bij het opladen van een wagen?
- Gewoon opladen vs. opladen via een Wallbox
- Wat is het verschil tussen ruststroom en stroomverlies?
- Hoe meet je ruststroom in een wagen?
- Waarom is een snellader verstandig?
- Hoe minimaliseer je stroomverlies bij het opladen van een wagen?
- Offerte aanvragen
Wat is stroomverlies?
Wat houdt stroomverlies precies in? Stroomverlies, ook wel energieverlies genoemd, verwijst naar de hoeveelheid elektriciteit die verloren gaat tijdens het opladen van je elektrische voertuig. Deze verliezen kunnen optreden in de laadkabels, de laadpaal, of zelfs binnen de wagen zelf. Het is essentieel om deze verliezen te minimaliseren om efficiënter en kosteneffectiever op te laden.
Wanneer komt stroomverlies voor bij het opladen van een wagen?
Om minder stroomverlies te ervaren tijdens het opladen van uw elektrische wagen, moet u aandacht besteden aan enkele belangrijke factoren. Hier zijn de belangrijkste oorzaken van verhoogd stroomverlies:
- Kwaliteit van de kabel: Het gebruik van laadkabels van lage kwaliteit kan leiden tot aanzienlijke stroomverliezen. Hoogwaardige kabels met goede isolatie en lage weerstand helpen dit verlies te minimaliseren.
- Temperatuur: Hoge temperaturen kunnen de weerstand van de materialen in de laadkabels en de wagen verhogen, wat leidt tot meer stroomverlies. Dit is vooral belangrijk in warme klimaten.
- Laadcyclus: Hoe vaker u uw wagen oplaadt, hoe meer stroomverlies je kunt ervaren. Dit komt omdat elke laadcyclus een kleine hoeveelheid energie verbruikt, zelfs wanneer de wagen volledig is opgeladen.
- Afstand tot laadpaal: Hoe langer de laadkabel, hoe groter de kans op stroomverlies. Dit komt door de verhoogde weerstand in langere kabels.
Wanneer u uw wagen oplaadt via een regulier stopcontact in plaats van met een laadpaal zoals een Wallbox, kan er aanzienlijke stroomverlies optreden. Hieronder bespreken we de verschillen tussen gewoon opladen en opladen via een Wallbox.
Gewoon opladen vs. opladen via een Wallbox
Een belangrijk aspect om te overwegen is het verschil tussen gewoon opladen en opladen via een Wallbox. Het stroomverlies bij thuis opladen kan oplopen tot wel 30 procent. Dit verlies kan aanzienlijk worden verminderd door het gebruik van een Wallbox.
- Gewoon Opladen: Wanneer je je elektrische wagen oplaadt via een standaard stopcontact, kun je te maken krijgen met aanzienlijk stroomverlies. Dit komt voornamelijk door de hogere weerstand in de langere kabels die vaak worden gebruikt, en door de lagere efficiëntie van het standaard stroomnetwerk. Dit type opladen kan tot 30 procent stroomverlies veroorzaken.
- Opladen via een Wallbox: Een Wallbox is een speciaal ontworpen laadstation voor thuisgebruik, dat veel efficiënter werkt dan een standaard stopcontact. Wallboxen hebben doorgaans kortere, hoogwaardige laadkabels en een betere stroomconversie, waardoor het stroomverlies aanzienlijk vermindert. Dit betekent dat je meer van de energie die je betaalt daadwerkelijk in de batterij van je wagen terechtkomt.
Wat is het verschil tussen ruststroom en stroomverlies?
Het verschil tussen ruststroom en stroomverlies bij je wagen en laadpaal is belangrijk om te begrijpen. Het zijn namelijk twee totaal verschillende concepten die vaak door elkaar worden gehaald.
Ruststroom: Ruststroom, ook wel “lekstroom” genoemd, kan voorkomen bij zowel elektrische wagens als bij wagens met een verbrandingsmotor. Normaal gesproken verbruiken auto’s een kleine hoeveelheid stroom om systemen zoals de klok, het alarmsysteem en computermodules actief te houden. Bij ruststroom blijft er echter een elektrisch component in de wagen ingeschakeld terwijl je de wagen niet gebruikt. Dit kan ervoor zorgen dat de accu sneller leegloopt dan normaal.
Stroomverlies: Stroomverlies, daarentegen, is de energie die verloren gaat tijdens het omzetten en transporteren van elektriciteit van de laadpaal naar de batterij van je elektrische wagen. Dit verlies kan optreden door verschillende factoren, zoals de kwaliteit van de laadkabels, het vermogen van de laadpaal en omgevingsomstandigheden. Hoewel stroomverlies inherent is aan elk elektrisch systeem, kan het worden geminimaliseerd door de juiste apparatuur en laadomstandigheden te gebruiken.
Hoe meet je ruststroom in een wagen?
Het meten van ruststroom in je wagen vereist enige ervaring en nauwkeurigheid. Volg deze stappen om het te meten:
- Zorg ervoor dat alle elektrische systemen van de wagen zijn uitgeschakeld.
- Koppel de negatieve batterijpool los.
- Verbind een ampèremeter in serie tussen de negatieve batterijpool en de losgekoppelde kabel.
- Controleer de stroomwaarde op de ampèremeter. De stroom die nu zichtbaar wordt, zal tussen de 0.01A en 1.00A liggen, wat de ruststroom is. Na een paar minuten zou dit moeten dalen.
Als de ruststroom hoger is dan 0.04A, is er waarschijnlijk sprake van een te hoge ruststroom, mogelijk veroorzaakt door een defect elektrisch component in je wagen. Voor een nauwkeurige diagnose is het raadzaam om dit door een ervaren technicus te laten uitvoeren.
Waarom is een snellader verstandig?
Een snellader is een slimme keuze voor het opladen van je elektrische wagen om verschillende redenen. Allereerst zorgt een lader met een hoger vermogen ervoor dat je wagen veel sneller wordt opgeladen in vergelijking met reguliere laders. Dit betekent dat je minder tijd hoeft te besteden aan het opladen en sneller weer op weg kunt.
Bovendien leidt een kortere laadtijd tot minder stroomverlies. Bij langere laadsessies kan er meer energie verloren gaan door factoren zoals warmte en kabelweerstand. Door je wagen sneller op te laden, minimaliseer je dit energieverlies en maak je efficiënter gebruik van de elektriciteit die je verbruikt.
Kortom, een snellader bespaart je tijd en geld, terwijl het ook bijdraagt aan efficiënter energiegebruik.
Hoe minimaliseer je stroomverlies bij het opladen van een wagen?
Het minimaliseren van stroomverlies bij het opladen van je elektrische wagen is essentieel voor zowel je portemonnee als het milieu. Er zijn verschillende factoren die bijdragen aan stroomverlies, zoals de kwaliteit van de laadkabels, het type en vermogen van de laadpaal, de omgevingstemperatuur, de frequentie van het opladen, en de lengte van de laadkabel. Door aandacht te besteden aan deze aspecten kun je het verlies aanzienlijk verminderen.
Een van de meest effectieve manieren om stroomverlies te beperken is door te kiezen voor een Wallbox in plaats van een standaard stopcontact. Een Wallbox biedt hogere efficiëntie dankzij kortere laadkabels en betere stroomconversie, wat resulteert in minder energieverspilling. Bovendien verkort een Wallbox de laadtijd, waardoor je sneller weer de weg op kunt en minder energie verliest door lange laadsessies. Wacht dus niet te lang, maar kies ervoor om eenvoudig en goedkoop een hoogwaardige laadpaal te laten plaatsen.
Offerte aanvragen
Vraag in sléchts 3 klikken vrijblijvende offertes aan
(Ook als u nog geen elektrische wagen bezit)
Deze website en uw gegevens zijn veilig
Dien uw offerte-aanvraag in via ons aanvraagformulier
U ontvangt vrijblijvende offertes van onze gecertificeerde installateurs
Bij goedkeuring van een offerte wordt het laadstation geleverd en/of geïnstalleerd!
Veelgestelde vragen over stroomverlies bij het opladen van een elektrische wagen
Stroomverlies verwijst naar de hoeveelheid elektriciteit die verloren gaat tijdens het opladen van je elektrische voertuig. Deze verliezen kunnen optreden in de laadkabels, de laadpaal, of zelfs binnen de wagen zelf. Het is essentieel om deze verliezen te minimaliseren om efficiënter en kosteneffectiever op te laden.
- Kwaliteit van de kabel: Het gebruik van laadkabels van lage kwaliteit kan leiden tot aanzienlijke stroomverliezen. Hoogwaardige kabels met goede isolatie en lage weerstand helpen dit verlies te minimaliseren.
- Temperatuur: Hoge temperaturen kunnen de weerstand van de materialen in de laadkabels en de wagen verhogen, wat leidt tot meer stroomverlies. Dit is vooral belangrijk in warme klimaten.
- Laadcyclus: Hoe vaker u uw wagen oplaadt, hoe meer stroomverlies je kunt ervaren. Dit komt omdat elke laadcyclus een kleine hoeveelheid energie verbruikt, zelfs wanneer de wagen volledig is opgeladen.
- Afstand tot laadpaal: Hoe langer de laadkabel, hoe groter de kans op stroomverlies. Dit komt door de verhoogde weerstand in langere kabels.
Wanneer u uw wagen oplaadt via een regulier stopcontact in plaats van met een laadpaal zoals een Wallbox, kan er ook aanzienlijk stroomverlies optreden. Hieronder bespreken we de verschillen tussen gewoon opladen en opladen via een Wallbox.
Het verschil tussen ruststroom en stroomverlies bij je wagen en laadpaal is belangrijk om te begrijpen. Het zijn namelijk twee totaal verschillende concepten die vaak door elkaar worden gehaald.
Ruststroom: ruststroom, ook wel “lekstroom” genoemd, kan voorkomen bij zowel elektrische wagens als bij wagens met een verbrandingsmotor. Normaal gesproken verbruiken auto’s een kleine hoeveelheid stroom om systemen zoals de klok, het alarmsysteem en computermodules actief te houden. Bij ruststroom blijft er echter een elektrisch component in de wagen ingeschakeld terwijl je de wagen niet gebruikt. Dit kan ervoor zorgen dat de accu sneller leegloopt dan normaal.
Stroomverlies: stroomverlies, daarentegen, is de energie die verloren gaat tijdens het omzetten en transporteren van elektriciteit van de laadpaal naar de batterij van je elektrische wagen. Dit verlies kan optreden door verschillende factoren, zoals de kwaliteit van de laadkabels, het vermogen van de laadpaal en omgevingsomstandigheden. Hoewel stroomverlies inherent is aan elk elektrisch systeem, kan het worden geminimaliseerd door de juiste apparatuur en laadomstandigheden te gebruiken.
Het meten van ruststroom in je wagen vereist enige ervaring en nauwkeurigheid. Volg deze stappen om lekstroom te meten:
- Zorg ervoor dat alle elektrische systemen van de wagen zijn uitgeschakeld.
- Koppel de negatieve batterijpool los.
- Verbind een ampèremeter in serie tussen de negatieve batterijpool en de losgekoppelde kabel.
- Controleer de stroomwaarde op de ampèremeter. De stroom die nu zichtbaar wordt, zal tussen de 0.01A en 1.00A liggen, wat de ruststroom is. Na een paar minuten zou dit moeten dalen.
Als de ruststroom hoger is dan 0.04A, is er waarschijnlijk sprake van een te hoge ruststroom, mogelijk veroorzaakt door een defect elektrisch component in je wagen. Voor een nauwkeurige diagnose is het raadzaam om dit door een ervaren technicus te laten uitvoeren.
Een snellader is een slimme keuze voor het opladen van je elektrische wagen om verschillende redenen. Allereerst zorgt een lader met een hoger vermogen ervoor dat je wagen veel sneller wordt opgeladen in vergelijking met reguliere laders. Dit betekent dat je minder tijd hoeft te besteden aan het opladen en sneller weer op weg kunt.
Bovendien leidt een kortere laadtijd tot minder stroomverlies. Bij langere laadsessies kan er meer energie verloren gaan door factoren zoals warmte en kabelweerstand. Door je wagen sneller op te laden, minimaliseer je dit energieverlies en maak je efficiënter gebruik van de elektriciteit die je verbruikt.
Kortom, een snellader bespaart je tijd en geld, terwijl het ook bijdraagt aan efficiënter energiegebruik.
Het minimaliseren van stroomverlies bij het opladen van je elektrische wagen is essentieel voor zowel je portemonnee als het milieu. Er zijn verschillende factoren die bijdragen aan stroomverlies, zoals de kwaliteit van de laadkabels, het type en vermogen van de laadpaal, de omgevingstemperatuur, de frequentie van het opladen, en de lengte van de laadkabel. Door aandacht te besteden aan deze aspecten kun je het verlies aanzienlijk verminderen.
Een van de meest effectieve manieren om stroomverlies te beperken is door te kiezen voor een Wallbox in plaats van een standaard stopcontact. Een Wallbox biedt hogere efficiëntie dankzij kortere laadkabels en betere stroomconversie, wat resulteert in minder energieverspilling. Bovendien verkort een Wallbox de laadtijd, waardoor je sneller weer de weg op kunt en minder energie verliest door lange laadsessies.