De laadinfrastructuur voor elektrische wagens in België

De laadinfrastructuur voor elektrische wagens in België

tweedehands elektrische wagens

België heeft de afgelopen jaren indrukwekkende stappen gezet in de uitbreiding van de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Deze groei is noodzakelijk om de snelle toename van elektrische voertuigen op de Belgische wegen bij te kunnen houden en om aan de toekomstige mobiliteitsbehoeften te voldoen.

Overzicht:

  1. Aanzienlijke toename in laadpunten
  2. Publieke laadpunte in België
  3. Vooruitzichten en investeringen
  4. Innovaties in laadtechnologie
  5. Waar in België zijn de meeste laadpunten?
  6. Belangrijke spelers op de markt van laadpunten
  7. Conclusie
  8. Offerte aanvragen

Aanzienlijke toename in laadpunten

In 2023 werden er in België meer dan 20.000 nieuwe laadpunten geïnstalleerd, wat het totale aantal laadpunten op meer dan 41.903 brengt. Van deze laadpunten zijn de meeste publiekelijk toegankelijk. Deze uitbreiding zorgt ervoor dat België de Europese standaarden voor laadpunten per elektrische auto haalt. In Vlaanderen zijn er ongeveer 33.000 laadpunten, terwijl Wallonië en Brussel respectievelijk 3000 en 6300 laadpunten hebben (ongeveer). Dit benadrukt de noodzaak voor een meer uniforme verspreiding van laadinfrastructuur door het hele land. Een reden is dat er simpelweg minder elektrische wagens in Wallonië rijden dan in Vlaanderen.

Publieke laadpunten in België

De publieke laadinfrastructuur is essentieel voor de adoptie van elektrische voertuigen. Het aantal van 41.903 omvat 39.443 gewone laadpunten (minder dan 22 kW) en 2.460 snellaadpunten (meer dan 22 kW). De snelle groei van zowel reguliere als snellaadpunten helpt om de ‘range anxiety’ onder EV-gebruikers te verminderen en maakt België een voorloper in laadinfrastructuur, onder de besten in Europa.

Hoewel Vlaanderen en Brussel een solide netwerk van laadpunten hebben, blijft Wallonië achter. Dit komt voornamelijk door het gebrek aan een toekomstgericht beleid in deze regio. Een concrete aanpak en investeringen zijn nodig om deze kloof te dichten en een gelijkmatige toegang tot laadinfrastructuur in heel België te garanderen​.

Vooruitzichten en investeringen

De toekomst voor laadinfrastructuur in België ziet er positief uit. De bereidheid om te investeren in laadinfrastructuur neemt toe, en de overheid zet zich in voor verdere uitbreiding en verbetering. Dit is cruciaal om de verwachte groei van elektrische voertuigen op te vangen en om de transitie naar duurzame mobiliteit te versnellen​. Hoewel je hier dus niet direct aan denkt, is het goed om te belichten in deze tijd van snelle ontwikkeling!

Innovaties in laadtechnologie

De laadinfrastructuur in België is niet alleen aan het uitbreiden, maar ook aan het innoveren. Een belangrijke ontwikkeling is de introductie van high-power snelladers die elektrische voertuigen veel sneller kunnen opladen dan traditionele laadpunten. Deze snelladers, die vaak een vermogen van meer dan 150 kW hebben, maken het mogelijk om een auto in minder dan 30 minuten volledig op te laden. Bedrijven zoals Fastned, Ionity en Tesla zijn koplopers in het installeren van deze geavanceerde laadpunten in België. Bovendien worden slimme laadoplossingen steeds populairder, waarbij het laden wordt afgestemd op het energieverbruik en de beschikbaarheid van hernieuwbare energiebronnen, wat bijdraagt aan een duurzamer energienetwerk.

Waar in België zijn de meeste laadpunten?

In België zijn de meeste laadpunten te vinden in de dichtbevolkte regio’s zoals Vlaanderen en Brussel. Wallonië daarentegen blijft achter met ongeveer 3.000 laadpunten. Dit verschil wordt veroorzaakt door een gebrek aan concrete en toekomstgerichte beleidsmaatregelen in Wallonië en minder elektrische voertuigen. De nadruk ligt nu op het dichten van deze kloof door middel van gerichte investeringen en beleidsaanpassingen om een gelijkmatige toegang tot laadinfrastructuur in het hele land te garanderen.

Belangrijke spelers op de markt van laadpunten

De groei en ontwikkeling van de laadinfrastructuur in België worden aangedreven door diverse belangrijke spelers. Bedrijven zoals Fastned, Ionity, Allego, en Tesla zijn prominente namen die zich richten op de installatie van snellaadpunten. Daarnaast spelen lokale bedrijven zoals Blue Corner en EVBox een cruciale rol in het leveren van reguliere laadoplossingen voor zowel privé- als publieke locaties. Deze bedrijven investeren continu in de uitbreiding en verbetering van hun netwerken om aan de groeiende vraag te voldoen en de transitie naar elektrisch rijden te ondersteunen.

Conclusie

België heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt in de uitbreiding van zijn laadinfrastructuur, met een sterke focus op innovatie en het dichten van regionale verschillen. De inspanningen van zowel de overheid als private ondernemingen zorgen ervoor dat België klaar is voor een toekomst waarin elektrisch rijden de norm is. Terwijl de technologische innovaties blijven doorgaan en de investeringen toenemen, kunnen we een nog snellere adoptie van elektrische voertuigen verwachten. Dit alles draagt bij aan een duurzamer en efficiënter mobiliteitsnetwerk in België.

Offerte aanvragen

Vraag in sléchts 3 klikken vrijblijvende offertes aan

(Ook als u nog geen elektrische wagen bezit)

Deze website en uw gegevens zijn veilig

Dien uw offerte-aanvraag in via ons aanvraagformulier

U ontvangt vrijblijvende offertes van onze gecertificeerde installateurs

Bij goedkeuring van een offerte wordt het laadstation geleverd en/of geïnstalleerd!

Veelgestelde vragen over de laadinfrastructuur in België

In 2023 werden er in België meer dan 20.000 nieuwe laadpunten geïnstalleerd, wat het totale aantal laadpunten op meer dan 41.903 brengt. Van deze laadpunten zijn de meeste publiekelijk toegankelijk. Deze uitbreiding zorgt ervoor dat België de Europese standaarden voor laadpunten per elektrische auto haalt. In Vlaanderen zijn er ongeveer 33.000 laadpunten, terwijl Wallonië en Brussel respectievelijk 3000 en 6300 laadpunten hebben (ongeveer). Dit benadrukt de noodzaak voor een meer uniforme verspreiding van laadinfrastructuur door het hele land​. Een reden is dat er simpelweg minder elektrische wagens in Wallonië rijden dan in Vlaanderen.

In België zijn de meeste laadpunten te vinden in de dichtbevolkte regio’s zoals Vlaanderen en Brussel. Wallonië daarentegen blijft achter met ongeveer 3.000 laadpunten. Dit verschil wordt veroorzaakt door een gebrek aan concrete en toekomstgerichte beleidsmaatregelen in Wallonië en minder elektrische voertuigen. De nadruk ligt nu op het dichten van deze kloof door middel van gerichte investeringen en beleidsaanpassingen om een gelijkmatige toegang tot laadinfrastructuur in het hele land te garanderen.

De groei en ontwikkeling van de laadinfrastructuur in België worden aangedreven door diverse belangrijke spelers. Bedrijven zoals Fastned, Ionity, Allego, en Tesla zijn prominente namen die zich richten op de installatie van snellaadpunten. Daarnaast spelen lokale bedrijven zoals Blue Corner en EVBox een cruciale rol in het leveren van reguliere laadoplossingen voor zowel privé- als publieke locaties. Deze bedrijven investeren continu in de uitbreiding en verbetering van hun netwerken om aan de groeiende vraag te voldoen en de transitie naar elektrisch rijden te ondersteunen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *