Elektrisch rijden in Vlaanderen is in opmars, maar de vraag of het goedkoper is dan een benzine- of dieselwagen hangt af van waar u oplaadt. Er zijn in Vlaanderen grote verschillen in de tarieven aan publieke laadpalen. Hoe ontstaan deze variaties en wat zijn de onderliggende oorzaken?
Overzicht:
Laadpalen in handen van privébedrijven
De meeste publieke laadpalen in Vlaanderen worden beheerd door privébedrijven. Deze aanbieders bepalen hun eigen tarieven, op basis van hun kosten voor het inkopen van elektriciteit. Ze werken hierbij samen met energieleveranciers, zoals Fluvius, waarbij de prijzen afhankelijk zijn van de marktprijzen voor elektriciteit en eventuele kosten voor groene energie. Bedrijven die snelladers aanbieden rekenen vaak hogere prijzen, omdat hun infrastructuur duurder is en ze meer elektriciteit op korte tijd leveren.
Daarnaast verschilt het beleid tussen steden en gemeenten. Zo kunnen gemeentes ervoor kiezen om laadtarieven te subsidiëren, of vast te leggen, wat in sommige gevallen de prijsdruk verlaagt.
Regionale verschillen in laadtarieven
In Vlaanderen, zoals in andere regio’s, variëren de laadtarieven aanzienlijk. Steden met een goed uitgebouwd netwerk van laadpalen, zoals Antwerpen en Gent, kunnen vaak iets lagere tarieven aanbieden, vooral op locaties waar er concurrentie is tussen verschillende aanbieders. Maar in kleinere gemeentes of landelijke gebieden kunnen de prijzen hoger liggen, omdat de exploitatiekosten per paal daar doorgaans hoger zijn.
Een voorbeeld: in West-Vlaanderen kan een laadbeurt in 2024 gemiddeld 0,45 euro per kWh kosten, terwijl in Antwerpen een gemiddelde prijs van 0,33 euro per kWh wordt gehanteerd. Voor een gemiddelde batterij van 60 kWh betekent dit een prijsverschil van 7,20 euro per oplaadbeurt. Let wel: deze prijzen staan dus niet vast. De prijzen voor het laden van uw elektrische wagen bewegen onder andere mee met de fluctuerende stroomprijzen.
Gemeentelijk beleid omtrent laadpalen
Net zoals in Nederland kan ook het gemeentelijke beleid de laadtarieven beïnvloeden. Sommige Vlaamse steden leggen vast dat laadpalen enkel groene stroom mogen gebruiken, wat op zijn beurt de tarieven verhoogt. In Gent bijvoorbeeld is er een focus op duurzame energie, en dat vertaalt zich naar hogere laadtarieven vergeleken met steden zonder zulke vereisten.
Een ander goed voorbeeld hiervan is de Nederlandse gemeente Utrecht, die sinds oktober 2023 een vast tarief van 0,35 euro per kWh hanteert voor openbare laadpalen. Dit was een reactie op de grote prijsverschillen binnen de stad zelf, waar twee laadpalen in dezelfde straat verschillende tarieven hanteerden van 0,75 en 0,40 euro per kWh.
Ook parkeren speelt een rol: laadpalen in ondergrondse parkeergarages zijn vaak goedkoper in laadtarieven (soms slechts 0,30 euro per kWh), maar de parkeerkosten kunnen deze besparing tenietdoen. Daarentegen zijn laadpalen op straat vaak duurder in elektriciteit (rond de 0,40 euro per kWh), maar betaalt u minder of geen parkeerkosten.
Bijkomende kosten
De laadtarieven die u ziet bij een laadpaal zijn meestal exclusief bijkomende kosten. Veel Vlaamse laadpasaanbieders rekenen starttarieven of transactiekosten aan bovenop de prijs per kWh. Dit betekent dat zelfs als u een relatief goedkoop laadtarief hebt, de totale kosten kunnen oplopen. Daarnaast worden sommige laadpassen geaccepteerd in het buitenland, wat een extra service kan betekenen maar vaak ook hogere abonnementskosten met zich meebrengt.
Het is dus verstandig om te kijken naar vergelijkingssites om de beste laadpas voor uw situatie te kiezen. Sommige passen werken met een abonnementsformule waarbij u een vast maandelijks bedrag betaalt voor toegang tot lagere laadtarieven, terwijl andere passen u per sessie belasten. Deze verschillen kunnen een groot effect hebben op de totale kosten die u voor het laden betaalt.
Hoe kunt u besparen?
De prijsverschillen tussen laadpalen en regio’s maken het belangrijk om goed voorbereid te zijn. Om te besparen op de laadkosten in Vlaanderen, kunt u een aantal stappen ondernemen:
- Vergelijk aanbieders: Gebruik online tools en vergelijkingssites om te zien waar de tarieven het laagst zijn. Let daarbij op zowel het tarief per kWh als bijkomende kosten zoals starttarieven.
- Slim laden: In sommige steden kunnen de tarieven variëren naargelang het tijdstip. Laden tijdens daluren kan voordeliger zijn.
- Gebruik de juiste laadpas: Kies voor een laadpas die past bij uw rijgedrag. Als u veel in het buitenland rijdt, kan een pas met dekking in heel Europa voordeliger zijn, zelfs als de maandelijkse kosten hoger liggen.
Conclusie: waarom verschillen de prijzen per laadpaal zoveel?
Elektrisch rijden kan in Vlaanderen voordelig zijn, maar alleen als u op de juiste manier oplaadt. De tarieven verschillen sterk, afhankelijk van de locatie, het beleid van de gemeente en de aanbieder van de laadpaal. Door gebruik te maken van vergelijkingssites en door slim te laden, kunt u echter aanzienlijke besparingen realiseren en ervoor zorgen dat elektrisch rijden ook financieel aantrekkelijk blijft.
Offerte aanvragen
Vraag in sléchts 3 klikken vrijblijvende offertes aan
(Ook als u nog geen elektrische wagen bezit)
Deze website en uw gegevens zijn veilig
Dien uw offerte-aanvraag in via ons aanvraagformulier
U ontvangt vrijblijvende offertes van onze gecertificeerde installateurs
Bij goedkeuring van een offerte wordt het laadstation geleverd en/of geïnstalleerd!
Veelgestelde vragen over verschillende tarieven van laadpalen in Vlaanderen
De meeste publieke laadpalen in Vlaanderen worden beheerd door privébedrijven. Deze aanbieders bepalen hun eigen tarieven, op basis van hun kosten voor het inkopen van elektriciteit. Ze werken hierbij samen met energieleveranciers, zoals Fluvius, waarbij de prijzen afhankelijk zijn van de marktprijzen voor elektriciteit en eventuele kosten voor groene energie. Bedrijven die snelladers aanbieden rekenen vaak hogere prijzen, omdat hun infrastructuur duurder is en ze meer elektriciteit op korte tijd leveren.
Daarnaast verschilt het beleid tussen steden en gemeenten. Zo kunnen gemeentes ervoor kiezen om laadtarieven te subsidiëren, of vast te leggen, wat in sommige gevallen de prijsdruk verlaagt.
In Vlaanderen, zoals in andere regio’s, variëren de laadtarieven aanzienlijk. Steden met een goed uitgebouwd netwerk van laadpalen, zoals Antwerpen en Gent, kunnen vaak iets lagere tarieven aanbieden, vooral op locaties waar er concurrentie is tussen verschillende aanbieders. Maar in kleinere gemeentes of landelijke gebieden kunnen de prijzen hoger liggen, omdat de exploitatiekosten per paal daar doorgaans hoger zijn.
Een voorbeeld: in West-Vlaanderen kan een laadbeurt in 2024 gemiddeld 0,45 euro per kWh kosten, terwijl in Antwerpen een gemiddelde prijs van 0,33 euro per kWh wordt gehanteerd. Voor een gemiddelde batterij van 60 kWh betekent dit een prijsverschil van 7,20 euro per oplaadbeurt. Let wel: deze prijzen staan dus niet vast. De prijzen voor het laden van uw elektrische wagen bewegen onder andere mee met de fluctuerende stroomprijzen.
Net zoals in Nederland kan ook het gemeentelijke beleid de laadtarieven beïnvloeden. Sommige Vlaamse steden leggen vast dat laadpalen enkel groene stroom mogen gebruiken, wat op zijn beurt de tarieven verhoogt. In Gent bijvoorbeeld is er een focus op duurzame energie, en dat vertaalt zich naar hogere laadtarieven vergeleken met steden zonder zulke vereisten.
Een ander goed voorbeeld hiervan is de Nederlandse gemeente Utrecht, die sinds oktober 2023 een vast tarief van 0,35 euro per kWh hanteert voor openbare laadpalen. Dit was een reactie op de grote prijsverschillen binnen de stad zelf, waar twee laadpalen in dezelfde straat verschillende tarieven hanteerden van 0,75 en 0,40 euro per kWh.
Ook parkeren speelt een rol: laadpalen in ondergrondse parkeergarages zijn vaak goedkoper in laadtarieven (soms slechts 0,30 euro per kWh), maar de parkeerkosten kunnen deze besparing tenietdoen. Daarentegen zijn laadpalen op straat vaak duurder in elektriciteit (rond de 0,40 euro per kWh), maar betaalt u minder of geen parkeerkosten.
De laadtarieven die u ziet bij een laadpaal zijn meestal exclusief bijkomende kosten. Veel Vlaamse laadpasaanbieders rekenen starttarieven of transactiekosten aan bovenop de prijs per kWh. Dit betekent dat zelfs als u een relatief goedkoop laadtarief hebt, de totale kosten kunnen oplopen. Daarnaast worden sommige laadpassen geaccepteerd in het buitenland, wat een extra service kan betekenen maar vaak ook hogere abonnementskosten met zich meebrengt.
Het is dus verstandig om te kijken naar vergelijkingssites om de beste laadpas voor uw situatie te kiezen. Sommige passen werken met een abonnementsformule waarbij u een vast maandelijks bedrag betaalt voor toegang tot lagere laadtarieven, terwijl andere passen u per sessie belasten. Deze verschillen kunnen een groot effect hebben op de totale kosten die u voor het laden betaalt.
De prijsverschillen tussen laadpalen en regio’s maken het belangrijk om goed voorbereid te zijn. Om te besparen op de laadkosten in Vlaanderen, kunt u een aantal stappen ondernemen:
- Vergelijk aanbieders: Gebruik online tools en vergelijkingssites om te zien waar de tarieven het laagst zijn. Let daarbij op zowel het tarief per kWh als bijkomende kosten zoals starttarieven.
- Slim laden: In sommige steden kunnen de tarieven variëren naargelang het tijdstip. Laden tijdens daluren kan voordeliger zijn.
- Gebruik de juiste laadpas: Kies voor een laadpas die past bij uw rijgedrag. Als u veel in het buitenland rijdt, kan een pas met dekking in heel Europa voordeliger zijn, zelfs als de maandelijkse kosten hoger liggen.