Elektrische wagens hebben de transportsector veranderd, maar hun prestaties in koude weersomstandigheden roepen vragen op. Hoe gaan elektrische voertuigen om met winterse uitdagingen en welke factoren beïnvloeden hun prestaties en rijbereik?
Overzicht:
Actieradius: kou en batterij-efficiëntie
Een van de cruciale aspecten van elektrische wagens is de actieradius, maar bij temperaturen onder de 21 graden kan de efficiëntie van de batterij aanzienlijk afnemen. Dit kan soms twijfels oproepen, bekend als “range anxiety”. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel elektrische wagens met een ‘geconditioneerd accupakket’. Dit betekent dat je de accu kunt verwarmen of verkoelen. Het kost wat energie, maar is uiteindelijk beter voor de accu en dus ook je actieradius.
Verwarming: comfort en energie
Een positief aspect van elektrische wagens in de winter is de mogelijkheid tot voorverwarming terwijl het voertuig is aangesloten op een laadstation. Dit niet alleen om batterijbelasting te verminderen, maar ook om de auto voor vertrek op een comfortabele temperatuur te brengen. Sommige modellen bieden afstandsbediening van de verwarming via smartphone-apps. Wel is het belangrijk om te weten dat het verwarmen van een elektrische wagen flink wat energie kan kosten. Sommige elektrische wagens hebben namelijk een elektrische kachel, maar die kosten enorm veel energie. Daarbij komt dat elektrische wagens geen warmte van de motor kunnen halen, wat wel mogelijk is bij wagens met een traditionele verbrandingsmotor. Tegenwoordig zijn daarom veel elektrische wagens uitgerust met een warmtepomp. Dit systeem haalt warmte uit het accupakket en de buitenlucht, dus trekt ook niet te veel energie uit de accu van je auto.
Voorbereiding en innovatie voor elektrisch rijden in de winter
Hoewel elektrische wagens uitdagingen ondervinden in winterse omstandigheden, blijven fabrikanten innoveren om de prestaties te verbeteren. Met de juiste voorbereiding, kennis en bewustwording van de specifieke uitdagingen kunnen bestuurders nog steeds genieten van emissievrij rijden, zelfs in de winter.
Benieuwd naar welke nieuwe elektrische auto’s eraan komen in 2024 na de winter? We schreven hier een blog over, zeker het lezen waard!
Offerte aanvragen
Vraag in sléchts 3 klikken vrijblijvende offertes aan
(Ook als u nog geen elektrische wagen bezit)
Deze website en uw gegevens zijn veilig
Veelgestelde vragen over hybride- en benzine rijden
Een van de cruciale aspecten van elektrische wagens is de actieradius, maar bij temperaturen onder de 21 graden kan de efficiëntie van de batterij aanzienlijk afnemen. Dit kan soms twijfels oproepen, bekend als “range anxiety”. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel elektrische wagens met een ‘geconditioneerd accupakket’. Dit betekent dat je de accu kunt verwarmen of verkoelen. Het kost wat energie, maar is uiteindelijk beter voor de accu en dus ook je actieradius.
Een positief aspect van elektrische wagens in de winter is de mogelijkheid tot voorverwarming terwijl het voertuig is aangesloten op een laadstation. Dit niet alleen om batterijbelasting te verminderen, maar ook om de auto voor vertrek op een comfortabele temperatuur te brengen. Sommige modellen bieden afstandsbediening van de verwarming via smartphone-apps. Wel is het belangrijk om te weten dat het verwarmen van een elektrische wagen flink wat energie kan kosten. Sommige elektrische wagens hebben namelijk een elektrische kachel, maar die kosten enorm veel energie. Daarbij komt dat elektrische wagens geen warmte van de motor kunnen halen, wat wel mogelijk is bij wagens met een traditionele verbrandingsmotor. Tegenwoordig zijn daarom veel elektrische wagens uitgerust met een warmtepomp. Dit systeem haalt warmte uit het accupakket en de buitenlucht, dus trekt ook niet te veel energie uit de accu van je auto.
Dien uw offerte-aanvraag in via ons aanvraagformulier
U ontvangt vrijblijvende offertes van onze gecertificeerde installateurs
Bij goedkeuring van een offerte wordt het laadstation geleverd en/of geïnstalleerd!